Kursplan
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas deltagarna kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för grundläggande krav på utbildningsledarskap i en trafikskola utifrån pedagogiska, arbetsrättsliga och trafiksäkerhetsmässiga perspektiv
- Redogöra för utbildningsledarens uppdrag, funktion och ansvar i en trafikskola utifrån pedagogiska, arbetsrättsliga och trafiksäkerhetsmässiga perspektiv
- Beskriva pedagogiska, socialpsykologiska och yrkesetiska perspektiv på ledarskap, organisation och kommunikation med utgångspunkt i en trafikskolas verksamhet
Färdighet och förmåga
- Utveckla och jämföra undervisningsplaner med utgångspunkt i gällande kursplaner
- Tillämpa grunderna i och utöva förändringsinriktade och motiverande samtal
- Urskilja, tolka samt teoretiskt belysa utvecklingsområden i en trafikskolas verksamhet med utgångspunkt i pedagogik eller ledarskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera pedagogiska ställningstagande i trafikutbildningen på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Skriftligt och muntligt presentera och diskutera utvecklingsområde i en trafikskolas verksamhet
Innehåll
- Lärandeteorier
- Motiverande samtal
- Kommunikation och konflikthantering
- Författningskunskap
- Utbildningsplan
- Individ, grupp och organisation
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital plattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången trafiklärarutbildning och minst ett års erfarenhet av arbete som trafiklärare (eller motsvarande).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter, två muntliga grupptentamen och en uppsats.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras två provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Kursutvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren, publiceras på lärplattformen samt lämnas till ansvarig uppdragssamordnare. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.